מרלן דיטריך, אישיות מרתקת, מלאת קסם, מסתורין, תחכום ויכולת להמציא את עצמה כאלה וכאגדה. 27.12.1901, ברלין בשעה 09.15 בבקר
במאה העשרים נולדו אגדות ומיתוסים למכביר ומרלן דיטריך היא אחת האגדות המיוחדות והקסומות שנולדו מתוך אירופה השסועה ממלחמות והרס. העולם היה זקוק בתקופה ההיא לקול של תקווה ואהבה, ומרלן דיטריך סיפקה את החלום שהגיח מתוך רעם התותחים ועמו נולדה האגדה…
צמיחתה של מרלן דיטריך נולדה מתוך הבחירה במקצוע. כאישה עם שמש במזל גדי, זאת בחירה בדרך חיים; למרלן ראיה ממוקדת מטרה, כשקיימת בה הידיעה הפנימית שגם אם היא תתחיל במקום הנמוך ביותר, מקום זה מהווה נקודת התחלה. היא יכולה לראות לאיפה מובילה הדרך ולחוש גם במקום הנמוך שכזה את ההילה של הפסגה. בחירתה של מרלן דיטריך הייתה להיות זמרת בארים בקברט בברלין, וזו מהווה את אבן הדרך הראשונה להתהוותה של האגדה. מרלן בחרה בברלין, בירת התרבות והקברט בגרמניה, בשנות העשרים של המאה הקודמת. לברלין היה היצע נרחב; החל מקברטים זולים להחריד ועד לכאלו מתוחכמים להפליא. ומרלן דיטריך החלה את דרכה באחד הקברטים הפשוטים הזולים מלווה בידיעה פנימית שהיא נסיכה. כמי שנולדה עם ירח באריה, ברור לה שהבמה נולדה בשבילה, ברור לה שהפיה תגיע ותיגע בה עם שרביט הקסמים ומשם יתחיל תהליך של מהפך. ואכן, כמו בכל אגדה, זה קרה. אמנם זאת לא הייתה פיה, אבל זה היה מלאך: מלאך כחול:) מדובר בסרט המתבסס על ספור של מורה שיוצא למסע של אבדן והתרסקות בשל תשוקתו לנערת בארים זולה וולגרית. מדובר בסרט פורץ דרך, רומן סאדו מזוכיסטי בו נוצר מגע עם העולם האפל וחשוך, זאת לא פאם פאטל מרתקת העוטה פרווה ושרשרת פנינים, אלא זונה וולגרית המתעללת נפשית במורה החכם והמתוחכם.
מרלן דיטריך, כיכבה בסרט המלאך הכחול כ- לולה והצליחה להביא חומרים אמתיים מחייה, כמי שנולדה עם ראש דרקון בעקרב, בית 4 נפתח בעקרב והשליט פלוטו בבית 10 בתאומים, היא בהחלט יכולה לשווק את העולם הזה החוצה לגרום לכל אחד להתקפל תחת ההתניות האישיות שלו נוכח הסוגיה של הסרט, יש לה את הרקע בתוכה, היא יכולה לחשוף דברים שאחרים מפחדים להעז לחשוב עליהם. יש לה יכולות מנטליות לא רגילות (שמש צמוד מרקורי בגדי) היא יודעת לחשוב באופן מובנה ותבניתי ועם מקבץ כל כך חזק בגדי, היא מונעת להצלחה. מרלן דיטריך לא יכולה שלא לפרוץ ולהעז, היא מהמרת ולוקחת סיכונים ונוגעת בחומרים קשים. אמנם בתחילת הדרך התחושה שמדובר בפחם, אך, לאט לאט, הזמן, הלחץ, החיים והתהליך יובילו אותה לגלות את היהלום שנוצר מהפחם…אגב, נקודה חשובה ביותר, וונוס, יש לה וונוס בדלי, בית 6, זאת וונוס רעבה לחוויות מסוג אחר, קיים בה צורך עז להתנסות על כל הסקלה של החוויות והצבעים ועדין לחוש שצרכיה לא מסופקים… וסרט זה מאפשר לצד זה בתוכה לבוא לידי ביטוי. למעשה מאמר זה נולד מתוך מחקר של וונוס: שנים שאני חוקרת את וונוס, וגיליתי שאנשים עם וונוס במרחק הגדול ביותר מהשמש, יש בהם משהו עוצמתי, כריזמטי, מיני ורעב מאוד, אין להם בעיה עם מגדרים שנופלים תחת גזע, צבע, דת ומין ומרלן הלכה על כל הקופה….ולכן ניתן לראות עד כמה סרט זה היה כמו כפפה לידה וכפפה זאת יצרה את תחילת הטרנספורמציה.
בסרט, המלאך הכחול, מרלן דיטריך הייתה עגלגלה (סוגיות של יופי הם פרי של תפיסה תרבותית, גאוגרפית וציר של זמן ומודלים אלה עתידים להשתנות בחייה… ) מודל היופי הזה התאים לתקופה של שנות העשרים, מודל זה היווה את הקליפה לאידאל עתידי של יופי, של זוהר, חן, נשיות, אלגנטיות, סקס אפיל ותחכום מרתק. יחד עם המלאך הכחול מגיע מלאך נוסף, הבמאי פון שטרנברג. פון שטרנברג ביים את הסרט שזכה להצלחה מסחררת וכשפון שטרנברג הוזמן לארצות הברית כאורח כבוד, הוא התעקש להגיע עם מרלן דיטריך. הם הגיעו יחד לארצות הברית ומרלן מתחילה להשיל את הקליפות, היא עושה דיאטת רצח ומורידה קילוגרמים רבים ונפרדת מהדמות “הגרמנית” שלה, היא משנה תסרוקת, צבע שיער ומקבלת את העיצה של פון שטרנברג לעקור את שיניה הטוחנות כדי להבליט את עצמות הלחיים שלה. תוך כדי היא לומדת את סודות האיפור, תפאורה ותאורה ואלה מסייעים לה להשלים את תהליך הטרנספורמציה ולגלות את האני החדש שלה. ומתוך הגוף העגלגל של זמרת קברטים פשוטה פורצת אישה דקיקה ואצילית.
המלאך הכחול הוביל את מרלן דיטריך למסע משל עצמה לשינוי ובנייה של אני חדש, אגב, אותו מקבץ ברבע השני של המפה בגיבוי ירח באריה מהווים חומרי בסיס למסע מסוג זה. במילים אחרות, מדובר בחוזים נשמתיים /קארמטים שמזמינים את מרלן דיטריך להמציא את עצמה מחדש. המפה משקפת חוזים שהחיים מראים לנו בצורה ברורה ובהירה. החוזה עם הבמאי יוזף פון שטרנברג ממשיך ומעמיק, הוא מאוהב ביצירת המופת שלו (מרלין דיטריך) ויודע להוציא ממנה את הקסם המיוחד והיא תלמידה נפלאה שצייתה ולמדה איך לשפר וליישם בסרטים שוברי קופות ((מרוקו, שנחאי אקספרס, אישה שטן ועוד…) שסללו את דרכה לצמרת הוליווד. אך כל אגדה צריכה לפגוש את המקום ממנו הגיעה, ואנו מגיעים לזמן של טרום מלחמת העולם השנייה, וייקום דור אשר לא ידע את מרלן דיטריך והטינה לגרמניה מופנת אליה ומהר מאוד זוהרה מתעמם, אך בו זמנית היא מקבלת אזרחות אמריקאית (1939) ויוצאת לחופשה בצרפת ובזמן שהיא נופשת בצרפת מלחמת העולם השנייה פורצת ומרלן מוצאת עצמה בעין הסערה. מצד אחד היא מסייעת לפליטים מגרמניה ומצד שני מזוהה עם גרמניה ומקבלת ביקורת קשה בארצות הברית. מרלן דיטריך מוצאת עצמה במדרון חלקלק…תוך כדי היא מקבלת הצעה לחזור לגרמניה, היטלר שולח את גבלס להציע לה הרים וגבעות, אך מסרבת בקול רם ובסירובה קונה את עולמה מחדש באמריקה, בעיקר בקרב האינטלקטואלים.
מרלן דיטריך יודעת שההצלחה יכולה לבוא בדרכים רבות ומוחלת על כבודה וחוזרת להופיע על במות, אלא כעת לא מדובר בבמות של קברטים, היא מגלה את הקהל הרעב מכל: החיילים הלוחמים בחזית. וכפי שידעה להמציא עצמה בשלבים אחרים בחייה, כך גם בנקודה זאת בחייה,מרלן דיטריך מתחילה לשחק דמות חדשה ויוצרת את המיתוס הבא, היא לובשת מדים, משתמשת בקולה ומורידה אוקטבה, מאמצת מנטרה של אולי אהיה האישה האחרונה בחייהם ומקום זה מוליד את המיתוס השני, לילי מרלן, השיר הופך להיות ההמנון שלה ושל המלחמה בכלל, היא ממחזרת אותו בגרמנית, אנגלית וצרפתית ויוצרת עוד עמוד שיישא בעתיד את האגדה