סטורן במאזנים – חלק שלישי

אתנחתה קלה… והגענו למאה העשרים, השנים 1921- 1924 וכאן המהירות מתחילה להשתנות בעקבות התנועה ואנו עדים למגוון גדול ורחב יותר של אירועים. אוקטובר 1921 סטורן נכנס למאזנים והאירוע הראשון שנרשם תחתיו, הקמת פלוגות הסער הנאציות על ידי אדולף היטלר, ברביעי בנובמבר אורגן פורמלית וזכה לשם אס אה, נקודת זמן זאת מהווה תמרור חשוב ביותר במסעו של סטורן במאזנים, אידאולוגיה, תרבות, אמונה והצגה של עליונות מסוימת וכוח, גם זאת דרך מעניינת של סטורן להראות במאזנים.

התמרור הבא באותה שנה הסכם להקמת מדינת אירלנד החופשית, הסכם שנחתם על ידי נציגי ממשלת בריטניה ונציגי התנועה הלאומית האירית, ואירוע אחרון לשנה זאת הקמת קיבוץ תל יוסף על ידי גדוד העבודה, הוקם בהתחלה המחנה שתנהל כמשק משותף עם עין חרוד עד השנה שאחרי בה נוצר פילוג על רקע אידאולוגי, שוב, חוזר המוטו האידאולוגי, פרוד זה הווה נקודת מפנה בהיסטוריה של תולדות הקיבוץ הארץ ישראלי.

השנה 1922, ינואר שימוש ראשון באינסולין כטיפול בסוכרת, אגב מוטיב זה חוזר שוב ושוב במעבר סטורן במאזנים. ותמרור נוסף של שנה זאת כשנחתמת אמנת וושינגטון, מהותה הגבלת גדלי אניות המערכה של ציי המעצמות באותה תקופה, חוקים חדשים כל כלי תנועה, מאפייני סטורן במאזנים. בפברואר אותה שנה מאשר הפרלמנט של ליטא המרכזית איחוד עם פולין, בסוף אותו חודש מכירה בריטניה בעצמאות מצרים, בהמשך 15.3. מקבלת מצרים את עצמאותה, למרות שבריטניה משאירה צבא על אדמתה, אסטרטגיה מדינית, כלכלית, ותרבותית, שוב שמו של סטורן במאזנים.

במרץ גנדי נשפט חשש שנות מאסר בעוון מרי אזרחי, דרך מרתקת של סטורן להראות עצמו באופן אחר. בארצנו , מונחות אבני פינה (סטורן) לרעננה ולשכונת בורוכוב לימים תהיה גבעתיים, יסוד ערי מפתח בתרבות הישראלית. באפריל סטלין מתמנה למזכרי הכללי של המפלגה הקומוניסטית ועם מינוי זה הופך לשליט ברית המועצות, סטורן אגב יכול להיות כוח של יחיד על רבים או כוח של רבים על יחיד וכאן זה עבוד באופן מרתק במיוחד על רקע אידאולוגיה ולאיפה סטלין לקח את זה, הימים חולפים ובאפריל נחתם הסכם רפאלו, בין גרמניה לברית המועצות, שתי מדינות שנותרו מבודדות אחרי מלחמת העולם הראשונה והסכם זה מאפשר יחסים, שיתוף פעולה: בעיקר כלכלי, אכן סטורן מותיר עוד חותם במאזנים. אנו ממשיכים במסע שלנו בנבכי הזמן ומגיעים ליולי כשחבר הלאומים מאשר את המנדט הבריטי. בספטמבר מתחיל המנדט הבריטי בארץ ישראל.

סטורן במאזנים יכול להפתיע בכל הנוגע למדידות, וכן, הפתיע בספטמבר שנה זאת כשנמדדה הטמפרטורה הגבוהה ביותר אי פעם, בלוב, 57.5 מעלות צלזיוס, נושא זה של טמפרטורה עתיד לחזור במעגל סטורן הבאים.
ושלטון וגילאים, בין מאפייני סטורן במאזנים: באיטליה, אוקטובר, מוסוליני הופך לראש הממשלה הצעיר ביותר בהיסטוריה של איטליה. ומכיוון אחר לחלוטין, בנובמבר BBC מתחילה לשדר, שידורי רדיו בממלכה המאוחדת.
מעבר סטורן יכול לגלות נו את ההיסטוריה ובשנה זאת גילה את קברו של תות אנך עמון, ומכאן מתחיל מיתוס חדש. נמשיך במחוזותינו, בדצמבר שנה זאת מוקמת הסוכנות היהודית, דצמבר זה עטור אירועים, בריטניה חותמת הסכם עם אירלנד ואירלנד מקבלת עצמאות, ב- 30 לחודש מוקמת ברית המועצות ומכאן ההיסטוריה מקבלת תפנית כמו כל מהלך סטורן חשוב.

ונכנסים ל- 1923 כשצבאות בלגיה וצרפת כובשים את חבל הרוהר ומכריחים את גרמניה לשלם פיצויים שנקבעו בחוזה וורסאי, וקצת תרבות 31 לינואר עולה מחזה הדיבוק בתיאטרון הבימה, במרץ יוצא לאור הגיליון הראשון של הטיים מגזין, ובאפריל הסרט הראשון עם פס קול מוקרן, שפע של אירועים נפלאים ברמה תרבותית שיותירו חותמם לעתיד. במקביל מדינית, כיאה לסטורן, במרץ יוון מוכרזת כרפובליקה, במאי חוקת לבנון וביולי הסכם לוזאן, בין לבין באפריל נפתח לראשונה אצטדיון וומבלי בלונדון.
אך סטורן יכול להראות גם כאסונות טבע, זוכרים? ספטמבר , יפן טוקיו, יוקוהמה, רעידת אדמה שגורפת חיי 100,000 אנשים, בהמשך אסון אך אנושי, אסון הונדה פוינט, שבע משחתות של חיל הים של ארצות הברית עולות על השרטון מול חופי קליפורניה.

האירועים ממשיכים, ואנו ב- 10.9 יסוד רשץ הבינלאומית לשיטור פלילי או כפי שכולנו מכירים אינטרפול, באותו חודש מיגל פרימו דה ריברה הופך לדיקטטור בספרדומקום זה בהחלו מהווה תמרור וסטורני בהיסטוריה של המאה העשרים. ומכאן האירועים לאזור קרוב יותר אלינו, טורקיה, אנקרה הופכת לבירתה באוקטובר, ובסוף אותו חודש מוסטפא כמאל אטאטורק מייסד את הרפובליקה הטורקית, ובכך מסתיים עידן האימפריה העותמאנית. לא רחוק משם היטלר קובע עוד צעד במסע שלו כשהוא מנהיגים נאצים אחרים מתחילים את ההפיכה בבוואריה, אמנם כשלו, ובמינכן מדכאים כוחות המשטרה והצבא את הניסיון הראשון של המפלגה הנאצית לתפוס את השלטון בגרמניה. וסטורן ממשיך לשנת 1924
1924 רמזי מקדונלד מתמנה לראש ממשלה ראשון של בריטניה מטעם הלייבור. ולא אחת היסטוריה (סטורן) משתנה עם שינוי שם (סטורן) ובינואר שנה זאת סנקט פטרבורג מקבלת שם חדש: לנינגרד ועם שם זה משתנה משהו בהיסטוריה של העיר והמדינה.
בסוף חודש זה מתקיימים משחקי החורף האולימפיים הראשונים בהיסטוריה, ואם מדובר בהיסטוריה עוד אירוע היסטורי, בארצות הברית מתבצעת ההוצאה להורג הראשונה באמצעות תאי גזים, היסטוריה מעניינת.

ושינויים, הפעם בטורקיה כשבחודש מרץ מפרידה דת ממדינה, ואם סוגיות מדיניות, הרי בצפונה בברית המועצות מחוללים שונים כשמוקמת הרפובליקה הסוציאליסטית האוטונומית מולדובה. חודש מרץ פורה במיוחד ובחודש זה איטליה הפשיסטית מספחת את העיר פיומה, אחרי היסטוריה ארוכה של עצמאות הופכת לאזור מריבה בין איטליה, סרביה, קרואטיה ו… שוב, אירועים של מלחמה או שלום, הסכמים כאלה וכאלה יכולים לבוא עם סטורן במאזנים. וחוזרים הביתה, לכל חובבי הספורט, אפריל שנה זאת מוקמת קבוצת הכדורגל “הפועל חיפה” זה בקטן ובגדול יותר חודש אחרי מתקיימים המשחקים האולימפיים בפריז.
ההיסטוריה ממשיכה וג’ון הדגר הובר מתמנה לראש ה- FBI מיותר לציין שמינויו מותיר חותם לא רק בארגון זה אלא בהיסטוריה של כל הארגונים הסודיים ובמה שמתחולל אחרי. לא רק ארגונים מסוג זה מביא סטורן, הארגון הבא שמוקם בשנה זאת הוא פיד”ה יולי 1924, (שחמט) קצת תרבות עם סטורן תמיד מחייה נפשות. ואצלנו ארגון אחר, “נוער העובד והלומד” יכול להיות משהו שמתאר יותר את סטורן במאזנים מאשר ביטוי עובד ולומד?:)

והמעגל הבא מגיע בשנים: 1950 – 1953שנים מרתקות, אצלנו יש מדינה ולא רק ארץ, יש גם צנע וצמצום, חותם מעניין של סטורן במאזנים, אך ראשון ראשון ואחרון אחרון, מה קורה ב- 1950? 21 בנובמבר סטורן נכנס למאזנים, יחד עם תקתוק השעון.. אצלנו מדינת ישראל מכריזה על הקמת הבונדס, בעולם מורכב יותר, מלחמת קוריאה, הרקע נמצא, הכוחות עומדים טעונים זה מול זה, יתרון צפון קוריאה ברור וניכר ואנו מגיעים לסטורן במאזנים אחרי מספר מהלכים של מלחמה זאת וכעת למעשה מתחיל הלחץ הגדול מצד אחד ארצות הברית מנסה לעשות כל מה שיכולה עם תנאים לא פשוטים במקביל סין פולשת ולוחצת בכל הכוח ומקום זה מביא לנקודת מפנה בהיסטוריה של האנושות, זאת פעם ראשונה שבה מתכנסים כוחות האו”ם במלחמה מוגבלת שלאחר האטום, ארצות הברית נאלצת לשאת את דגל ערכיה ולהגן על החלשים ועל העולם החופשי, מפגש של מעצות על בניסיון לבזבז כמה שפחות משאבים גם חיי אדם וגם כלכלים, אך לא רק שלא מגיעים לפתרון אמיתי, מכאן נוצרת התשתית של המלחמה הקרה הממשיכה ביתר שאת. תוך כדי נחתמת ברית בין ארצות הברית לבין מדינות מזרח אסיה, סאו כחלק ממערכת בריתות שנועדה להבטיח את האינטרס האמריקאי בעולם. בצד אחד מתחוללות מלחמות ובמקום אחר ראלף באנץ’ מקבל את פרס הנובל לשלום על מאמצי התיווך שלו בין ישראל למדינות ערב ולא רק שנוצרת לגיטימציה לשלום בין ישראל ומדינות ערב, על הדרך זהו האדם השחור הראשון שזוכה בפרס יוקרתי זה (מאזנים- שיווניות על רקע מלחמה ושלום) ונקודה מעניינת נוספת מתרחשת במרידן במיסיסיפי כשפאולה אקרמן מקבלת את משרת ה-רבה אחרי מות בעלה, מינוי ראשון של אשה לתפקיד רב של קהילה. ובאו”ם נוסדת נציבות האו”ם לפליטים, ושוב סטורן מראה עצמו שפע של דרכים במאזנים, דרך מלחמה ודרך שלום, דרך הפרדה ודרך מיזוג וקבלה.

השנה 1951 וסטורן ממשיך מהלכו במאזנים, ואם צוין קודם שסטורן נוגע בסוגיות כלכליות, לא במקרה בראשון בינואר הבורסה לניירות ערך בתל אביב מתחילה לפעול, ממשכים לאירועים בעולם, צבאות צפון קוריאה וסין כובשים את סיאול בו בזמן שבניו יורק חוגגים את חנוכת בית האו”ם. בארצנו מתחיל מבצע שנוי במחלוקת עד היום, מבצע יבוש החולה שמטרתו לשחרר שטחי אדמה לחקלאות (סטורן) ובמקביל קצת יותר דרומה, 31 לינואר שבועון הארץ שלנו יוצא לאור בפעם הראשונה, שוב, התמהיל של דלי עם סטורן במאזנים מתעל את סטורן כשליט דלי לכיוון חזק יותר של תקשורת, באותה נשימה נולדת “קבוצת העשרה”, קבוצת אמנים שפעלו בישראל משנה זאת ועד 1960 קבוצה זאת הציגה 12 תערוכות ונתפשה כקריאת תגר על האמנות המופשטת של “אופקים חדשים”, הרעיון היה להציג אלטרנטיבה לאינדיבידואליזם ישראלי.
בינתיים בארצות הברית ארור התיקון ה- 22 של החוקה, הגבלת תקופת כהונה של הנשיא לשתי קדנציות (סטורן: חוקים וזמן)

ולסוגיות תקשורתיות קלילות יותר, הקומיקס “דני שובבני” (אין ברירה אלא להביא את התרגום הגורף שהתקבל) מתפרסם לראשונה בעיתונות ברחבי ארצות הברית, באותו חודש עוד סוגיה של מידע, אתל ויוליוס רוזנברג מואשמים בריגול על סודות האטום של ארצות הברית לטובת ברית המועצות. וכיוון שסטורן מדבר על אדמה ובמאזנים על אידאות ותרבות, נוכל לסמן זמן זה, 25.7 היאחזות הנח”ל הראשונה עולה על הקרקע. ממשיכים במחוזותינו ב- 30 ליולי מפא”י בראשון בן גוריון זוכה בבחירות לכנסת השנייה. ובחו”ל ג’פאן איירליינס נוסדת, ארצות הברית , אוסטרליה וניו זילנד חותמות על ברית הגנה : ברית ANZUS ובמקביל בקליפורניה, סן פרנסיסקו נחתם חוזה סן פרנסיסקו בין 48 מדינות, הסכם שלום עם יפן המכיר רשמית בתום המערכה באוקיינוס השקט. וחוזרים שוב לארץ: סוף ספטמבר נחתם חוק שעות עבודה ומנוחה, מספר ימים לאחר מכן דויד בן גוריון מציג בפני הכנסת את ממשלת ישראל השלישית, בראשון נובמבר מוקם קואופרטיב אגד, כשרעיון התחבורה הציבורית עומד כנר לרגליו, פעיל עד היום מה שמציג עוד מפעל של סטורן במאזנים, בינתיים אקיהיטו מוכתר כנסיך ויורש העצר ביפן ולקינוח שנה זאת לוב זוכה ב- 24.12 בעצמאות מאיטליה. ממשיכים לשנת 1952 כשירדן מקבלת חוקה . עצרת האו”ם עוברת למשכנה הקבוע בניו יורק, בקצה השני של הכדור מתחיל להשתרר שקט כשהסכם השלום עם יפן מקבל תוקף ועמו מסתיים הכיבוש ביפן, וקרוב יותר אלינו , בירדן המלך חאסן עולה לשלטון. חידושים בתנועה לאזורים חדשים, כן, בהחלט נחיתת המטוס הראשון בקוטב יכולה להתרגם תחת קטגוריה זאת, וחוזרים שוב לארץ כשדוד בן גוריון מורה על הקמת וועדה לאנרגיה אטומית. פייר מנדס-פרנס מתמנה לראש ממשלת צרפת, וילאם שוקלי ממציא את הטרנזיסטור, ביולי אותה שנה נפתחת אולימפיאדת הלסינקי וסוף אותו חודש הפיכה צבאית במצריםו המלך פארוק מודח מתפקידו, ובצד השני של הכדור פוארטו ריקו הופכת לקהילה עם ממשל עצמאי כחלק מארצות הברית . באוגוסט המלך טלאל מפנה מקומו למלך חוסיין שמתמנה למלך ירדן. כשבו זמנית ברית המועצות מוציאה להורג את 13 מחברי הוועד היהודי האנטי פשיסטי (הרוגי מלכות בברית המועצות) בספטמבר אותה שנה נחתם הסכם שילומים בין ממשלת ישראל לגרמניה, באוקטובר בריטניה עורכת ניסוי ראשון בנשק גרעיני, וארצות הברית לא מפגרת ומנסה פיצוץ ראשון של פצצת מימן. העולם פוגש פעם ראשונה את המצאת הברקוד, ובסיומה של אותה שנה יצחק בן צבי נבחר לנשיא שני של מדינת ישראל ובמקביל בן גוריון מציג את ממשלת ישראל הרביעית בפני הכנסת. השנה נחתמת עם הקמת ממשלת ישראל הרביעית. הגענו לשנת 1953 הארי טרומן מודיע על פיתוח פצצת המימן, ברית המועצות מנתקת את יחסיה הדיפלומטים עם ישראל.

בשטח אחר, פרנסיס קריק וג’יימס ווטסון מגלים את מבנה ה- DNA, סאלק מכריז על פיתוח חיסון נגד הפוליו, לא פסגות אלה נכבשות אלא גם פסגות אחרות, האוורסט נכבש לראשונה וחודש אחרי מוכתרת המלכה אליזבת למלכת בריטניה, ברמה מדינית מרד במזרח גרמניה, מצרים הופכת לרפובליקה ובארצות הברית פרשיית רונזברג, הזוג אתל ויוליוס רוזנברג מוצאים להורג בשל בגידה לטובת ברית המועצות. ביולי אותה שנה ממונה אדיב שישקלי לנשיא סוריה על ידי משאל עם, כשבו זמנית פידל קסטרו פותח את המהפכה בקובה, מלחמת קוריאה מסתיימת כשארצות הברית, סין, צפון קוריאה ודרום קוראיה חותמות על הפסקת אש. העולם נחשף למלחמה “חדשה” המלחמה הקרה ו- CIA מסייעים להפלת ממשלתו של מוחמד מוסאדק באיראן והחזרתו של מוחמד רזה שאה פהלווי. באוגוסט נסגר הכלא הידוע לשמצה באי השדים, ובברית המוצעות חורשצ’וב הופך למזכיר ראשו של המפלגה הקומוניסטית ובכך שליט ברית המוצעות. סטורן נכנס לעקרב ומסתיים מחזור נוסף של סטורן במאזנים.

המעגל הבא מגיע בשנים 1980- 1983. 22 לספטמבר סטורן נכנס למאזנים, ומתחיל מסע מרתק שבא לידי ביטוי בשלל אירועים, אירוע ראשון מתחיל מידית ביום בו נכנס סטורן למאזנים: מלחמת איראן-עירק. וסטורן.. מרתק, וויאג’ר 1 של נאס”א מגיעה לקרבה המרבית לסטורן! בנובמבר רעידת אדמה באיטליה, בה קיפחו חייהם 3000 איש, וסופה של שנה זאת נחתם ברצח ג’ון לנון. נכנסים ל- 1981 1 לינואר יוון מצטרפת לשוק האירופי המשותף, ב- 2 לינואר נתפס המרטש מיורקשייר, ינואר ממשיך וקנטבריה מוכרזת כקהילה אוטומטית, במרץ ניסיון התנקשות ברונלד רייגן נשיא ארצות הברית. ונקודת ציון חשובה של סטורן במאזנים עם שיגור מעבורת החלל הראשונה, קולומביה למשימה ראשונה באפריל. בהמשך אותו חודש מעבדות זירוקס פארק מציגות את עכבר המחשב. במאי פרנסואה מיטראן נבחר לנשיא הסוציאליסט הראשון בצרפת, בהפרש של מספר ימים ניסיון התנקשות באפיפיור יוחנן פאולוס השני.

השנה ממשיכה וביוני מגלים את מחלת האיידס, באותו חודש חיל האוויר הישראלי מפציץ את הכור הגרעיני בעירק ובסוף אותו חודש מנחם בגין זוכה בבחירות לכנסת העשירית. אירוע נוצץ של אותה שנה, נישואי דיאנה עם צ’ארלס הנסיך מווילס. ובאוגוסט אותה שנה ערוץ MTV מתחיל את שידוריו. ב- 5 לאוגוסט מנחם בגין מציג את ממשלת ישראל העשירית וב- 12 לאוגוסט חברת IBM מוציאה לשוק את ה- PC IBM , בספטמבר אותה שנה בליז זוכה לעצמאות מהממלכה המאוחדת. השנה ממשיכה ובתחילת אוקטובר נשיא מצרים אנואר סאדאת נרצח, שבוע לאחר מכן חוסני מובראכ נבחר לנשיא מצרים. בנובמבר מדינת האי אנטיגואה וברבודה מקבלת עצמאות מבריטניה. דצמבר אותה שנה רונלד רייגן מורה על הקמת קהילת המודיעין האמריקאית. בהמשך אותו חודש ראש משלת פולין, ירוזלוסקי מכריז על ממשל צבאי בפולין, ובישראל , הכנסת מקבלת בשלוש קריאות את חוק רמת הגולן. שנה זאת נחתמת עם לידת תינוקת המבחנה הראשונה והפיכה צבאית בגאנה.

ממשיכים ל- 1982 שנה עמוסה באירועים, אירוע ראשון, אנדלוסיה ואסטוריאס מוכרזות כקהילות אוטונומיות, בלבנון מלחמת אזרחים, ינואר 45 איש נהרגים בהתפוצצות מכונית תופת במשרדי אש”ף. בפברואר סנגל וגמביה מתאחדות לסנגמביה וסוריה טבח חמאת בהוראת הממשלה הסורית, בינתיים בגרינלנד משאל עם התומך לניתוק מהקבילה האירופית. בישראל, במרץ מוקמת ועדת בכור, ועדת חקירה ממלכתית לחקירת רצח ארלוזורוב. בצד אחר של העולם נפתחת מלחמת פוקלנד ובארץ מתחיל פינוי העיר ימית, פינוי המסתיים באפריל 1982. במאי ספרד מצטרפת לברית נאט”ו וביוני שגריר ישראל שלמה ארגוב נורה על ידי מחבלים וניסיון התנקשות זה מוביל למבצע שלום הגליל, מבצע שלום הגליל מתחיל ב- 6 ליוני , אחד מנקודות המפתח של מבצע זה הוא קרב סולטן יעקב המתרחש ב- 10 ליוני, בו זמנית פהד מוכתר למלך סעודיה עם מות אחיו ח’אלד. ב- 13 ליוני כוחות צה”ל מגיעים לבירות, ב- 14 ליוני מסתיימת מלחמת פוקלנד, אך אנגליה לא יוצאת ממאבקים, ב- 20 ליולי ה- IRA מפוצץ שני מטעני חבלה במרכז לונדון, וחודש אחרי כוח רב לאומי מגיע לבירות כדי להשגיח על אש”ף בלבנון, ב- 23 באוגוסט בשיר ג’ומייל נבחר לנשיא לבנון ובספטמבר כבר מתרחש ניסיון להתנקש בחייו, באותו חודש מתרחש אירוע שיזכר לזמן רב, טבח סברה ושתילה, ובישראל מתעוררת דעת הקהל, במחאה יוצאת דופן :הפגנה של 400 אלף איש בככר מלכי ישראל. באוקטובר, הלמוט קוהל מחליף את הלמוט שמידט בתור קנצלר גרמניה אחרי הצבעת אי אימון. בנובמבר אירוע נוסף שמותיר חותמו בהיסטוריה של ישראל, אסון צור, בברית המועצות נבחר יורי אנדרופוב להנהיג את המפלגה הקומוניסטית במקום לאוניד ברג’נייב ולך ולנסה מנהיג תנועת הסולידריות הפולנית משוחרר ממעצר של כמעט שנה, ב- 25 לנובמבר שריפת ענק במיניאפוליס, וסטורן נכנס לעקרב ב- 30 לנובמבר עד 7 למאי כשסטורן חוזר ברטרו לסבוב נוסף במאזנים, וב- 13 ליוני פיוניר 10 יוצאת ממערכת השמש, פעם ראשונה שתוצרת אנושית עושה דרכה החוצה ממערכת השמש, ב- 17 ליוני יורי אנדרופוב מתמנה לשליט ברית המועצות, וביולי נמדדת הטמפרטורה הנמוכה ביותר שנמדדה מעולם על פני הכדור הארץ: -89.2 מעלות צלזיוס באנטרקטיקה. בישראל בגין מודיע על כוונתו להתפטר ורק אחרי שסטורן נכנס לעקרב ממש את כוונתו למרות הלחץ הכבד כשנגד וסיימנו מעגל נוסף של סטורן במאזנים עד הבא.. המתרחש כעת!!

סכום מעגל זה… נבדוק אחרי שסטורן יסיים את מהלכו במאזנים

כתיבת תגובה

דילוג לתוכן