סטורן במאזנים – חלק שני

המעבר הבא מגיע ב- 1803- 1806 : נובמבר 1803 סטורן מתחיל מסעו במאזנים, לא נרשמו אירועים מסעירים, מלבד רכישות בארצות הברית, הסכם רכישת לואיזיאנה מקבל תוקף כשהשטחים מועברים לארצות הברית ויחד עם זה כמה סוגיות אתיות, חוקיות וסימני שאלה בסדר הרכישה, דרך מעניינת לסטורן להתחיל מסע במאזנים. עוברים ל- 1804 והנה חלק ממגוון האירועים שהתחוללו בשנה זאת, נסיעת הקטר הראשונה, שוב, מוכר לנו בתרבות באופן מוחלט כחלק ממציאות, אך נסיעת הקטר בשרה תנועה, כלכלה, מדינות אחרת, מידע שעובר בקלות ופתיחת אפשרויות לכל מי שמוכן לעלות על הרכבת..
מסע לואיס וקלארק, רובינו מכירים את הצמד הסרט אחר, אך המקור, מסע יבשתי ראשון בו חוצים את ארצות הברית ממזרח למערב ובחזרה מטעם המדינה כדי לחקור את הגאולוגיה של היבשת (גאולוגיה מוכר? סטורן ומקצה לקצה? מאזנים)
בצרפת קוד נפוליון מתקבל כחוק אזרחי בצרפת, נפוליון נבחר על ידי העם לקיסר, שוב, סוגיות של שלטון, תרבות, כוח עוצמה הנמצא בידי בודדים או בידי יחידים? מקום זה בהחלט יבחן שוב בתקופת מעברו של סטורן במאזנים. ואם מחפשים קצת יותר למעלה יונו מתגלה על ידי אסטרונום גרמני בספטמבר 1804 , מעניין:) כן הסוגיות של יונו הן סוגיות שקשורות ליחסים, זוגיות, שוב, חותם של סטורן במאזנים שיבחן גם במעבר זה, מה שעובד יגדל ומה שלא יאלץ להשתנות.
ממשיכים במסע בזמן, 1805 עניינים מדינים בין צרפת לאנגליה הנובעים מהכתרתו של נפוליון כמלך איטליה, צי נפוליון עם ספרד מובס מול חופי בריטניה, חותם נוסף בהיסטוריה האנושית: טרפלגר, נפוליון בראש הצבא הצרפתי מנצח את הכוח הרוסי-אוסטרי (קרב אוסטרליץ) ובעקבותיו נוצר חוזה פרסבורג בין אוסטריה וצרפת (סטורן- חוקים)
ממשיכים ל- 1806 ומגיעים למשהו מרתק, שינוי לוח השנה בצרפת (סטורן: זמן) נפוליון מבטל את לוח השנה שהונהג במהפכה, באזור אחר של העולם, מושבת הכף עוברת מידיים הולנדיות לידיים בריטיות, ואם מחפשים מעט הנאה (ונוס שליטת מאזנים? ) אזכור ראשון לקוקטייל בעיתונאות, וקיץ של אותה שנה קורסת האימפריה הרומית הקדושה, כן, דברנו על גופים גדולים שלא עומדים עוד תחת הערכים ההכרחיים לחברה, או משרתים את הפרט, לא בכדי דווקא בזמן זה קורסת אימפריה ארוכה בעלת השפעה כל כך חזקה על התרבות וממקום זה מתאפשר משהו חדש, זה לא משבר שמותיר חלל, אלא מאפשר בניה של משהו חדש.

המעבר הבא 1833- 1836: מתחיל בספטמבר 1833, נכנסים למאזנים ימים ספורים אחרי ביטול העבדות במושבות הבריטיות, העבדות נאסרת ברחבי האימפריה הבריטית. אין אירועים יוצאי דופן ואנו נכנסים ממשיכים לשנת 1834, אולי לרבים זה יהיה משהו הכי מינורי, אך בחוויה שלי כל כך מג’ורי, שנה זאת נכתבה יצירת המופת: הברווזון המכוער, עוד חתימה מעניינת של סטורן במאזנים.
סטורן ממשיך במאזנים גם ב- 1835 וכאן מתרחש אירוע יוצא דופן שיכל להוות מפתח לכמה וכמה תסריטים, האירוע: התנקשות בחיי הנשיא אנדרו ג’קסון בעת שמגיע להלוויה של חבר קונגרס, הניסיון נכשל ועד היום דמותו של אותו נשיא מתנוססת על שטר העשרים דולר (סטורן במאזנים).
אירוע נוסף בעל משמעות, קו הרכבת הראשון באירופה, בבלגיה, בדיוק כמו שהקטר במעבר הקודם פתח מסע לעולם חדש, כך גם במעבר זה, וכאן שוב ההוכחה שמקום שזוכה להצלחה מקבל שדרוג במעבר הבא. סיפור מעניין נוסף נוגע לתרמית הירח הגדולה, שמעתם על זה? אם לא, מדובר בשישה מאמרים שפורסמו בניו יורק סאן (תוספת מעניינת:) המאמרים שויכו לג’ון הרשל שברבות הימים גילה את אורנוס..במקור מי שכתב היה ריצ’רד אדמס לוק) ומה זה קשור לסטורן במאזנים? חופש הדיבור והמידע, וכאן סוגיה מעניינת שקשורה לאמת ולשקר ותפיסת מציאות, מה נכון ומה לא.. סטורן בודק וכמובן מוציא לאור מה שלא אמתי, אך לפני הכול מאפשר את חופש הדיבור! ללא שפיטה, ללא משוא פנים והאמת בסופה להתגלות (בטארוט נוכל לזהות זאת דרך קלף הצדק)
סטורן עבר לעקרב בנובמבר אך טרם סיים את מלאכתו במאזנים ונותן הופעה נוספת ב- 1836 , ליתר דיוק יוני, עד 28.7. לא נרשמים אירועים מיוחדים, וכאן חשוב לציין לעתים לא ניכר השינוי תוך כדי התהוותו, אלא בשלב הבא.. וכיוון שסטורן חזר לביקור נוסף, ניתן יהיה לראותו עד שיגיע שיסיים את פוסט שיידו.

סטורן ממשיך במסעו במאזנים, המעבר הבא בשנים: 1862- 1865 והנושא העיקרי המלווה מעבר זה: מלחמת האזרחים בארצות הברית.
1862 אוקטובר סטורן נכנס למאזנים, לא נרשמו אירועים נוצרי נשימה, חכו לשנה הבאה:) .
השנה 1863 זוכרים את הרכבת? זה הזמן בו נוצר הקטע הראשון של הרכבת התחתית של לונדון, מיותר לציין את המשמעות ואת התרומה לתנועה, תרבות ותקשורת. ובצד השני של יבשת אירופה, פולין, ליטא ובלרוס מתקוממות נגד השלטון הרוסי, חוסר צדק, התקוממות, המחיר של הפרט שלא מקבל את מה שזקוק בתוך מבנה תרבותי, מדיני, כלכלי. בגרמניה, לייפציג, נוסד בשנה זאת הארגון הפוליטי הראשון של תנועת העבודה הגרמנית, אביה הקדמון של המפלגה הסוציאל דמוקרטית. בארצות הברית ממשיכה מלחמת האזרחים, קרב גטיסבורג מתחולל באמצע השנה, קרב זה מהקרבות האכזריים ביותר, מסתיים בניצחון כוחות האיחוד, במקביל מתחילות מהומות נגד גיוס חובה בניו יורק.
תמרור חשוב מאוד נוצר בשנה זאת: הקמת התאחדות הכדורגל הראשונה בעולם, באנגליה. לא רק בתחום הספורט סטורן מותיר את חותמו, אלא גם בתחום סוגיה חברתית חשובה מאוד, הקמת הצלב האדום, נציגי 16 מדינות נפגשים בז’נבה ומחלטים על הקמת הצלב האדום, שני תחומים אלה לכאורה שונים במהותם, אך מתקיימים עד היום ומשרתים את הפרט בתוך החברה, מחברים בין קצוות ומאפשרים תנועה ברבדים שונים.
ובארצות הברית המלחמה ממשיכה ואברהם לינקולן נושא את נאום גטיסבורג לזכר 50,000 הרוגי הצפון שנפלו בקרב, הקרב ההוא תם אך המלחמה לא ובהמשך השנה מתחולל קרב צ’טנוגה, ושוב.. הקרב תם, אך המלחמה ממשיכה יחד עם מעברו של סטורן במאזנים לשנה הבאה.
1864 היריעה מתרחבת ובאירופה, הצאר אלכסנדר ניקולאיביץ’ מכריז על כיבוש קווקז וגירוש הצ’רקסים מקווקז, נדרשים רק מספר חודשים לסיום המהלך. ובינתיים בארצות הברית כוחות מדינות הקונפדרציה מנסים לפלוש לוושינגטון הבירה. בהמשך כוחותיו של שרמן תוקפים את אטלנטה ותושבי אטלנטה מפונים ממקום מגוריהם בגלל הקרבות הכבדים.
באירופה, ז’נבה ממשיך רעיון הצלב האדום לקרום עור וגידים ו- 12 מדינות חותמות על אמנת ז’נבה ומייסדות את הצלב האדום בינלאומי.
בחלק אחר של הכדור, הודו, סופת ציקלון מחריבה את כלכותה וגורמת למותם של 60,000 בני אדם, כן, סטורן מייצג כוחות של הטבע וכשאלה מגיעים יכולים להגיע במלוא העוצמה ולהותיר חורבן והרס. לקראת סוף השנה, נובמבר 1864 במהלך מלחמת האזרחים, גנרל שרמן מתחיל לשרוף את אטלנטה כחלק מ”הצעדה אל הים”
נותרו עוד מספר ימים לסוף השנה, בימים אלה רומניה מחוקקת חוק המונע מיהודים לעבוד כעורכי דין, עוד פעולה מעניינת של סטורן במאזנים, הפעם לכיוון שלילה, בידול, מלחמה ולהקצות מחוץ לתחום החברה על בסיס של חוסר שיווניות.
השנה נחתמת בהתחלת “מלחמת הברית המשולשת” באזור אחר על הכדור, דרום אמריקה: פרגוואי מכריזה מלחמה על ברזיל, אחת המלחמות העקובות מדם שהתחוללו ביבשת אמריקה.
1865 וסטורן ממשיך במהלכו במאזנים, תחילת השנה למרקוס אנדה תומפסון רושם פטנט על רכבת הרים, שוב, אלמנט התנועה והפעם בממלכה יותר ברורה של סטורן (גדי) ובמקביל מלחמת האזרחים ממשיכה, רוברט לי מפקד כוחות הדרום נכנע ליוליסס גרנט ומספר ימים לאחר מכן, הנשיא אברהם לינקולן נרצח ומיידית אנדרו ג’ונסון מתמנה לנשיא ארצות הברית, חייליו של לינקולן נוקמים את מותו, מכתרים את המתנקש ויורים בו למוות. יום לאחר מכן אירוע יוצא דופן ספינת הקיטור “סולטנה” מתפוצצת על המיסיסיפי ומביאה למותם של 1700 מנוסעיה.
הגענו לאביב והמלחמה שפרגוואי הכריזה מתפתחת למלחמה נגד הברית המשולשת : ארגנטינה, ברזיל ואורוגוואי. ובאותו מאי, נתפס נשיא הקונפדרציה: ג’פרסון דיוויס נאסר על ידי כוחות הצפון.
למי ששבע מהמלחמה ורוצה לגלות משהו מרתק שנוגע למעבר סטורן במאזנים, בבקשה:) הקמת ארגון הטלקומוניקציה הבינלאומי, המטרה תקשורת בינלאומית, התפתחות ארגון זה חופפת את ההיסטוריה של התפתחות אמצעי התקשורת האלקטרוניים בעולם ומלווה התפתחויות אלה במתן מסגרת ארגונית ותקנונית הבאה לאפשר תקשורת אלקטרונית סדירה בין אומות העולם.
יוני, מלחמת האזרחים בארצות הברית מסתיימת עם כניעת כוחותיו של גנרל סמית’ בגלווסטון , טקסס. וביוני באותה שנה האדם הראשון מעפיל על פסגת המטרהורן אחד ההרים הגבוהים ביותר ברכס האלפים על גבול איטליה שוויץ.
הימים חולפים וסטורן ממשיך במאזנים, ביולי, צבא הישע מוקם ובאנגליה חוק להגבלת מהירויות, תשאלו מה קשר? סטורן במאזנים. ובאותו חודש, נוצר מושג חדש, דו קרב של המערב הפרוע, סיפורי היסטוריה חדשים של ארצות הברית.

הגענו למעבר הבא של סטורן במאזנים והשנים הפעם: 1891-1894 וכמו תמיד שלל אירועים המתארים את התסריטים האפשריים עם סטורן במאזנים. בשנת 1891 לא הותיר עקבות רבות שכן נכנס רק בדצמבר למאזנים, ועם כניסתו הומצא פטנט מעניין.. הפטנט מעניין שהומצא בשנה זאת, הממציא ג’יימס נייסמית’ וההמצאה: כדורסל! שוב, דרך נפלאה לביטוי מעבר סטורן במאזנים.
סטורן ממשיך במעברו במאזנים בשנת 1892 ובינואר נפתח אליס איילנד לקליטת מהגרים בארצות הברית, במקביל בתחילת שנה זאת מפרסם ג’ימס נייסמית’ את חוקי הכדורסל. חודש לאחר מכן רודולף דיזל רושם פטנט שעתיד לשנות את פני העולם, פטנט על מנוע דיזל.
כפי שהכדורסל נולד תחת סטורן במאזנים כך גם מועדון הכדורגל ליברפול נולד תחת השפעת סטורן במאזנים, ליתר דיוק 15.3.1892 , השנה ממשיכה וההמצאות שעתידיות להתפתח בעתיד מתווספות והפעם אפריל, ג’נרל אלקטריק נולדת במזל טוב. באזור אחר של הכדור, ליתר דיוק אצלנו, חנכה רשמית של מסילת הרכבת בין ירושלים ליפו, וכמו שצוין במערבי סטורן קודמים במאזנים, פיתוח כלים לתנועה ותקשורת בכל הממדים.
סטורן ממשיך במעברו ובאוקטובר מתפרסמת קלאסיקה (סטורן) “הרפתקאות שרלוק הולמס” ושנה זאת נחתמת ביצירת מופת המאפיינת את מעבר סטורן במאזנים, יצירת הבלט מפצח האגוזים מאת צ’ייקובסקי מועלת לראשונה בסנקט פטרסבורג, התפתחות מדיה תרבותית קלאסית.
שנת 1893 סטורן ממשיך במהלכו במאזנים ושנה זאת מתחילה באירוע מעניין, ראשון לינואר, יפן מתחילה בשימוש של הלוח הגרגוריאני (זמן-סטורן) באוגוסט שנה זאת רודולף דיזל מפעיל לראשונה את מנוע הדיזל ולמעשה מאז 10.8. נקבע כיום הביו דיזל הבינלאומי. סטורן ממשיך במהלכו ומביא עימו בשורה לנשות קולוראדו, הן מקבלות זכות הצבעה, מה שנראה כל כך מובן מאליו, בתקופה זאת היה נס (תרתי משמע) של סטורן במאזנים. השנה נחתמת בהקמת מסילת רכבת העמק שתשחק תפקיד מפתח בהיסטוריה שלנו.
השנה מסתיימת בדצמבר בבכורה עולמית לסימפוניה “מן העולם החדש” של דבוז’אק…שוב קלאסיקה של סטורן במאזנים. וסטורן ממשיך במאזנים, השנה 1894 ודיקסון רושם פטנט על סרט תמונות נעות, עוד אבן דרך בתרבות מפתחת, מידע ויצירה של תנועה, במאי שנה זאת פטנט שעל פניו אולי לא בדיוק מתחבר, אך קלוג רושם פטנט על קורנפלקס, כן מזון, ונוס שבין היתר מדברת על מזון, בהחלט חותמת רצינית על מזון, תרבות, תנועה ושאר מאפייני סטורן במאזנים. ושנה ממשיכה לאירוע מעניין נוסף כשהועד האולימפי הבינלאומי נוסד בסורבון פריז, ביוזמת הברון פייר דה קוברטן, חודש לאחר מכן אותו ועד אולימפי בינלאומי מחליט לערוך את המשחקים האולימפיים אחת לארבע שנים. עד כאן נשמע שקט מדי? סטורן לא סיים עדיין ומגיע לעבוד על איזור אחר של הפלנטה, והפעם, אסיה, אוגוסט, מלחמת סין- יפן הראשונה מוכרזת באופן רשמי כשביטוי הראשוני שלה בספטמבר הקיסר היפני מביס את הצי הצפוני של סין בקרב נהר יאלו.

נמשיך במעבר סטורן במאזנים במאה העשרים….

כתיבת תגובה

דילוג לתוכן