סטורן – הצל של סטורן

אם יש גרם שמימי אליו מיוחס עקרון הצל, זה סטורן. באסטרולוגיה מסורתית התייחסו לטבעותיו של סטורן כסמל למגבלות, לקשיים, סורגים וגבולות, לסטורן עצמו יוחסו תכונות של כאב, קור, גלות, ניכור, סיזיפיות ועוד… מכל כיוון סטורן נראה באותה צורה ויוחסה לו אותה חוויה: קושי ומגבלה. לכן באסטרולוגיה עתיקה התייחסו לסטורן כמהות של הצל ! ואם ננסה לחקור לעומק למה? למה הצל של סטורן כל כך מפותח? כיוון שסטורן במפה מייצג את הדחף הקיים בכל אדם ליצירת תבנית משולמת שתשקף את אמונתו וגישתו לעולם ודחף זה מדבר על הצורך להתאים לחברה, לקבל הכרה, משוב והצלחה

לכן, סטורן מייצג את דרישות החברה ודרישות החברה מייצגות פחד שנוגע בהישגיות, הישרדות וחובת ההוכחה המוטלת על האדם. הישגיות, הישרדות וחובת הוכחה כנגד משהו גדול מהאדם (זיהוי והכרה של העולם) ומתוך מאבק לצרכים האינדיבידואלים הסותרים את הצורך בזיהוי דרך משהו מבחוץ, וכיוון שמדובר במקום פנימי עמוק- כך גם הפחד, הפחד הוא לא פחד טבעי ואינסטינקטיבי כמו של מארס (מה שנדרש לשרוד כדי לשרוד..) אלא פחד פתולוגי, פחד מהלא ידוע, ומקום זה מפעיל את הצל ! ממקום זה נולדת האשמה, הכאב והבריחה או לחלופין ההרדמה וההצהרה של טוב לי עם מה שיש, גם אם יש הבנה שמה שיש גרוע, עדיין גרוע של עכשיו עדיף על הלא ידוע של העתיד, לכן הצל של סטורן נוגע לעומק הנפש והנשמה.

במיתולוגיה סטורן מבטא את דמות השעיר לעזאזל .. מיתוסים ודמויות של השטן ושל הדרכים בהם ניתן להיאבק בשטן (חטא, עונש, טיהור ו..) אגב, בחפיסת הטארוט , קלף מספר 15, קלף השטן מיוחד לסטורן, זהו הצל של הדרישות לפרפקציוניזם, טוהר מוחלט והוויה ללא רבב, ממקום צף הצל של חוסר היכולת להיות מושלם, למעשה כל רעיון הקארמה, סיבה ומסובב, חובות ותשלום מזמנים אחרים מראה לנו כי לעולם לא נהיה מושלמים וממקום זה נולדת האשמה, הכאב, ההפרדה ומיתוס השטן.

סטורן על פי המסורת מקבל התייחסות של המנודה, המוחרם, האחר והלא רצוי, המסורת מגדילה ועושה שמתייחסת לסטורן, מיקומו, מקומו,היבטיו ומעבריו כנקודות הנוגעות בעין רעה, קושי, כאב, רע, נזירות, בדידות, לא רצוי ולא אהוב בדיוק כמו סטורן במיתולוגיה שנודה והורחק מחוץ לזמן. מקומו ומיקומו ביחס למזל ובית מגדיר את תחום החיים ותחום ההתנסות בהם האדם חש: מוגבל, קשה, גורליות, תסכול, בדידות ומסע ארוך וסיזיפי להגשמה.. הצל מדבר על המקום שאנו מזהים כפגום, אך זהו בדיוק המקום בו נדרשץ עבודה אישית לשינוי והתמרה, התמרת העופרת לזהב! זהו מסע הצל כמורה הגדול ביותר לגילוי עמוד השדרה הפנימי, חכמה שמעבר לזמן ואינדיבידואלית שאינה מותנית תחת רעיונות ותפיסות חברתיות. מיותר לציין כמה הצל מהווה כאן מפתח למודעות וכמה מודעות אנו זקוקים כדי להאיר על צל זה ולאפשר שחרור ובניה חיובית.

הצל לוקח אותנו למסע של לימוד דרך מפגשים והתנסויות: ברובד הפסיכולוגי הראשוני נדרש מאבק הנבנה על בסיס של הרחקה, בדידות, תסכול ומסע של מרכוז ובניה דרך סבלנות וחכמה, חינוך והנחיה פנימית לגיבוש האני הפנימי השלם. סטורן מאפשר דרך אילוץ, דרך התחושה של אי הבחירה לפגוש את ההזמנות לפרוץ מהמגבלות וההתניות האישיות, להתאמץ ולצור תבנית חדשה, לפתוח את המודעות מעבר לקיים, מעבר לבטוח ומעבר למה שמוכר וידוע. כמו ברובד הפסיכולוגי, שימוש בתחושה, בחוויה ובתהליך של האין ברירה ככלי לצמיחה, כך ברובד הרוחני, לכשאדם פוגש את המקום בו חש אין בחירה, גורליות, תסכול וקושי, נאלץ לצור מתוכו את הכוח לפריצת המחסומים הנפשיים בהם מעוגן ומכן פריחה וחירות נפשית ורוחנית.

כיוון שסטורן מייצג את ההתנגדות לא רק ברמה אישית אלא ברמה קולקטיבית, ממקום זה האדם מתופעל מרבדים תת הכרתיים של אשמה, השלכה וזריקת אחריות, חווית קושי, תסכול , לכן הצל הסטורני כל כך משמעותי במסע לזיהוי, אבחון והבנת המחסומים הפנימיים וחוסר יכולת להגשים את עצמינו. רק זיהוי ועבודה עם הצל יכולה לאפשר לנו לשנות גורם הרסני ובולם לגורם ממנף ומעצים… ממקום זה המלצה חמה ללמוד את הצל הסטרוני ולעבוד אתו בהגדרת מטרות, יעדים והגשמת חלומות.

כתיבת תגובה

דילוג לתוכן