עבודה עם ארכיטיפ הצל – שמש עושה תשעים לפלוטו

היום 14.10.19 שמש משוחח עם פלוטו וכשאנו נכנסים לשיח זה אנו מגיעים לזירה של הצל, ומתאפשרת לנו עבודת עומק עם הצל

מהו הצל? הצל הוא אחד מהמושגים המרכזים בתורתו של קארל יונג. הצל הוא אחד מהארכיטיפים החזקים ביותר הפועלים על נפש האדם והוא מייצג את הצדדים באישיות האדם שאינם תואמים את ציפיות החברה, המוסר והתרבות ולכן הוא מנסה להסוות אותם. הצל מכיל את “החומר האפל” של האדם, החלקים הנחותים, ראשוניים ופרימיטיביים הקיימים בכל אחד ואחד מאיתנו, אך ההיגיון ההישרדותי מנסה להסתיר ולהדחיק את החלקים הללו כדי להיות שייך, בטוח ואהוב. לכן החלקים הללו מודחקים במחסנים אפלים עד שאנו מתבגרים ומתחילים במסע האינדיבידואציה שלנו…

ככל שאנו מתקדמים בנתיב החיים ומחפשים לגלות את עצמינו ולהתפתח, כך החלקים הללו מקבלים אישור לצוץ ולצוף בדרך, למעשה יש חלק מה מסע הוא שחרור אותן אנרגיות האצורות בתוך החומר האפל כדי לאפשר לאותן אנרגיות לעבור התמרה ולקחת חלק בתאטרון החיים של האדם.

כל אחד מאיתנו נולד עם ארכיטיפ הצל, זהו כוח בראשיתי אותו אנו חווים כפגום, רע וקשה. לכן המפגש עמו קשה ומאיים, הוא מצטייר כמפלצת, שד או כוח שיכול לבלוע ולהמית אותנו, ממקום זה קל להבין מדוע כוח זה אוצר כמות אדירה של אנרגיה שמידי פעם מתגנבת לחלומות שלנו, למפגשים שלנו עם החיים, כאילו בדלת אחורית, כאילו אנו לא אחראים על אנרגיה זאת אך ההפך הוא הנכון. מפגש עם הצל והתמרת האנרגיה הם תהליכים הכרחיים להתפתחות ושינוי, לכן יש חשיבות עצומה לזהות את אותו צל ולעבוד איתו כמגדלור של אור שמאיר את הדרך מתוך החשיכה.

הצל מדבר על אנרגיה אפילה שאנו לא מסוגלים להכיל ולכן מכחישים ומדחיקים וכשמישהו או משהו לוחץ לנו על הכפתור שמוביל לעולם של הצל, אנו משליכים באופן אוטומטי על אותו אדם או אותה סיטואציה את החומרים הללו… הזיהוי וההבנה של ההדחקה וההשלכה מאפשרת לנו לקחת אחריות על המקומות האפלים והפגומים לכאורה וממקום זה מתחיל תהליך של התמרה וריפוי, ותוך כדי אנו יכולים לעבוד עם העוצמות הפנימיות המסתתרות מאחורי המסך של הצל.

שוב, חשוב לזהות שהצל הוא ארכיטיפ. וארכיטיפ מדבר על מאפיינים בתודעה של כל אחד ואחד מאיתנו, לכל אחד יש צל משלו, לכל אחד מאיתנו יש את המקום של המאבק בצל בתהליך ההתפתחות שלנו. עימות עם הצל מדבר על האפשרות להביא “חומרים אפלים ” מהלא ממודע למודעות עצמית, למעשה כשאנו מדברים על מודעות עצמית אנו מדברים עם דיאלוג עם הצל. אנו לא יכולים ללמוד על עצמנו אם אנחנו לא לומדים על הצל שלנו ולכן אנו ממגנטים ומושכים לעצמינו מראות דרכם אנו יכולים לאפשר תהליך השלכה.. ומה הצעד הראשון בזיהוי: לקיחת אחריות על חיינו. כי תמיד ניתן להמשיך להאשים אחרים בכל הנוגע לחוויות השליליות שלנו, אך ניתן לעצור ולגייס את האומץ להתבונן בצל שלנו… (מאמר על ארכיטיפ הצל באסטרולוגיה)

היום השיח בין שמש לפלוטו מדבר על אתגרים שנוגעים לתחושת הזהות האישית והשפעת הצל בתוך תהליך זה. ולמה? כיוון ששמש מייצג את המהות האישית, האני ותחושת המטרה של מי אני בעולם – אנרגיה גלויה ומוארת , בעוד פלוטו מייצג את העוצמות והכוחות שפועלים מתחת לפני השטח – חושך וחומר אפל. לכן אנו מקבלים שני קולות ששונים מאוד בהווייתם וכשנוצר בניהם קונפליקט (זווית של תשעים) נוצרת חוויה של קושי.

הקושי נוצר בגלל התנגשות בין התחושה של המטרה האישית שמתבססת על זהות עצמית, לבין כוחות שחזקים מאיתנו ומשתלטים עלינו, לדוגמה: פחדים (אחד מהחומרים האפלים). ומה קורה במצב זה? אנו ממגנטים לחיינו אנשים בעלי עוצמה וכוח כדי שנוכל להתמודד עם סוגיות השליטה ולהתמיר את הפחד וההתכווצות למקום של פריצה וגדילה. בגדול הסוגיה שעולה על הפרק היא כוח ועוצמה, האם הכוח והעוצמה מגיעים מעולמות של פחד ושיתוק או מעולמות של אור והבנה? החכמה כאן לא להיסחף עם הפחד מהחושך, אלא להיות בתוך החושך לרגע וכשנוצרת הסתגלות לחושך ניתן לראות באור אחר את אותה חרדה ומנקודה זאת היא הופכת לפחד ומתוך השקט מגלים את החכמה איך לעבוד עם הפחד לפריצת גבולות ויצירת מרחב הוויה חדש ללא עימות ומאבק…דרך אחרת לזהות זאת היא להבין שהכוח האמיתי מגיע מבפנים ולא מהתניות של כוחות חיצונים ושיח זה בין האור והחושך מאפשרים לנו לגלות את האשליה שבחושך שכן החושך הוא רק העדר אור:)

טיפ: הצל נראה כאן כאויב שמוביל למאבק עם עולמות שמתחת לפני האדמה.. מדובר במדריך פנימי שמחבר בין עולמות מוארים )שמש( לעולמות חשוכים (פלוטו) תהליך פסיכולוגי עמוק מאוד שמאפשר גילוי, העצמה ופריצת תקיעויות ישנות שלכאורה הוו חומות הגנה..

ברכות ליומואר

כתיבת תגובה

דילוג לתוכן