ליקויי קיץ 2011

הקיץ הזה נחווה שלושה ליקויים, ליקוי חמה, ליקוי לבנה וליקוי חמה. בדרך הליקוי מגיעים בצמדים ומתרחשים אחת לחצי שנה, הליקוי נוצר כאשר הכדור, הירח והשמש נמצאים על אותו ציר. הצטלבות מסלולי הכדור והירח ביחס לשמש מתרחשים אחת לחצי שנה לערך, ובהצטלבות זאת מתרחש הליקוי. במהלך כל שנה, הליקויים מגיעים בסדר קבוע במהלך השנה וניתן לחשב אותם באופן מדויק. אך מעבר למחזורים השנתיים קיימים מחזורים גדולים של ליקוים, מחזורים אלה מכונים מחזורי סארוס.

מחזורי סארוס מדברים על סדרות של ליקוים בעלי מאפיינים דומים. ומאיפה הכול מתחיל? מהנתונים שיוצרים את הליקויים: הירח נע סביב הכדור בהטיה של 5 מעלות ביחס למישור המילקה שעליו כדור הארץ מקיף את השמש , לכן לא מתרחש ליקוי כל חודש, אלא רק אחת לחצי שנה לערך שלושת גרמי השמיים מתמקמים על קו ישר (בערך) ומכאן העיקרון של הליקוי פועל..

כפי שקיים יחס מדויק בין מסלול ההקפה של הירח סביב הכדור לבין מסלול ההקפה של הכדור סביב השמש, יחס זה מאפשר לנו לזהות ולצפות את היישור והליקויים הנובעים מכך, כך גם על סקלות ארוכות של זמן קיימת מחזוריות שנקראת שנה דרקונית גדולה או סארוס. מחזוריות זאת מתבססת על 223 חודשים סינודים השווה ל- 242 חודשים דרקונים , השווה ל- 239 חודשים אנומליסטים. מחזור זה נקרא סארוס ואורכו 18 שנה, 11 יום ו- 8 שעות. שני ליקוים (ליקוי שמש וליקוי ירח) מתרחשים בהפרש של מחזור סארוס זה מזה והם בעלי גאומטריה דומה. סדרת סארוס מוגבלת בזמן בגלל ש- 223 חודשים סינודים אינם שווים (אלא בהפרשים של שעות) 242 חודשים דרקונים והם לא שווים ל- 239 חודשים אנומליסטים ובמקביל כוחות הכבידה של הפלנטות מסטים בערך נוסף כך שהסדרה יוצאת מסנכרון בשלב מסוים, סדרת סארוס אורכה בין 1226 ל- 1550 שנים וכל סידרה מכילה בין 69 ל- 87 ליקוים

ולמה כל הסיפור הארוך הזה?:) כיוון שכעת אנו נמצאים לקראת סופה של סדרת סארוס ישנה, ליקויי יוני (מספרה 118 ונותרו לנו 72 שנה מתוך 1280 שנה) ובמקביל בתחילת סדרת סארוס חדשה (מספרה 156) המתחילה ביולי השנה ותסתיים בעוד 1226 שנה בשנת 3237 ולאורכה יחולו 69 ליקויים . מקום זה של חשיפה למעגלים ומחזורים גדולים כל כך יוצרת הטבעה חדשה לא רק ברמה של ליקוים נקודתיים אלא גם ברמה של מחזורים ענקיים. עוד מימד שכדאי לקחת בחשבון בהבנת המרקם של הזמן העכשווי וההשפעות הנגזרות מכך.

למעשה הסדרה הישנה כבר גוועת ולתוכה נולדת הסדרה החדשה. כיוון שליקוים מדברים על רבדים עמוקים ביותר של הנפש וטעונים באנרגיה ירחית שיושבת על מחזורים אנרגטיים, ניתן לזהות בקלות את המחזור הירחי הקצר של חודש, אך באותה מידה ברקע פעיל המחזור הגדול, מחזור סארוס שהחל לפני 1208 שנים , מה שמבהיר באופן מרתק את ההשפעה של הגל האנרגטי שהחל במאי 803 ….עלינו כעת, כל הרצף ההיסטורי של מחזור זה מלווה אותנו בליקוי העכשווי! ובמקביל ליקוי החמה הקרוב בראשון ביולי יוצר את ההתחלה לגל חדש שיסתיים ב- 3237…ימים מעניינים!

כתיבת תגובה

דילוג לתוכן