פלוטו בגדי – מה קרה במהלך ה 2000 השנים האחרונות כשפלוטו עבר בגדי

התחדשת וטיהור הן מילות מפתח, והעדויות מצויות בספרי ההיסטוריה, למעשה מעגל פלוטוני זה הוא התשיעי מאז תחילת הספרה, פלוטו בגדי בתחילת הספרה בשנת 42 ימי רומי כשקלאודיוס חסר היכולות של הקסם החברתי קם כמנהיג, נכותו לכאורה יכלה לעמוד כנגדו, אך יכולתו להנהיג, לצור רפורמה בסנט הרומי, לצור סדר חברתי חדש, לפתוח גבולות של האימפריה , כוחו הנסתר של קלאודיוס הוא כוחו של פלוטו בגדי, מהפכה לתחייה של כוח כעוצמה והתמרה למקום טוב יותר של החברה כולה, צמיחה ופריחה, דרך רפורמה, דרך שינוי למשהו טוב יותר.. ודווקא דרך הדמות של האנטי גיבור!! כל מי שחש אנטי גיבור,underdog, כל מי שחש הזדהות עם הברווזון המכוער, הגיבן מנוטרדאם, או כל דמות שלא מקבלת הכרה על בסיס התאמה לקובייה והקופסה, זה הזמן:) מה שעובד מקצועיות, אתיקה, יושר, אג’נדה חזקה, יושרה, התבססות על חוקים החקוקים בסלע, אמת, יושר ו…..

הפעם הבאה שפלוטו נכנס לגדי הייתה בשנת 287 דיוקלטיאנוס (דיוקלס ) שלט ברומי, חייל אמיץ, פרקטי שעבר את כל סולם הדרגות כדי להגיע לראש הפירמידה, אחרי רצח קודמו הוא נבחר להיות הקיסר, וכאן הקונספט של הכוח הפלוטוני בגדי, נבחר ולא לקח בכוח.. הוא נלחם כדי לצור בטחון וסדר שהחזיק מעמד כמה עשרות שנים, הוא החייה מחדש את מסורת הנבחר האלוהי , דיוקלטיאנוס הבין שלאורך זמן חייב האימפרטור להתבסס על דבר מה נוסף על כוחו הצבאי, אחרת לעולם לא ייהנה מיציבות והכרה (גדי) את הבסיס המבוקש מצא בדת המדינה כשהכתיר את עצמו ל”שליט ואלוה” (Dominus et Deus), מלך וכוהן גדול בעת ובעונה אחת אשר כיאה לאל אינו נראה בציבור. מבקרים שנועדו עמו נדרשו שלא להביט בו ולעתים נישקו את שולי גלימתו. אמצעים אלה ואחרים שימשו ליצירת הילה של מסתורין ועוצמה סביב הקיסר שהכריז את עצמו אל. שם ואלוהות הן סוגיות גדאיות טיפוסית (שם טוב משמן טוב) הוא פתר את בעיה ההצלחה וההכרה של האימפריה דרך חלוקה לממשלים משניים לקיסר, וכאן כתב פרק חדש בהיסטוריה האנושית בכל הנוגע לממלכה, מלכות ושליטה נכונה יותר כדי לאפשר לגוף ולא רק לעצמו כראש הגוף. החלוקה לאזורים ולשטחים ויצירה של גופים קטנים יותר נכונה יותר ופחות בולעת ובמקביל יוצרת שפע ליורת חלקים שכולם נותנים סך גדול יותר מסכום של גוף אחד.

הפעם הבאה שפלוטו נכנס לגדי: 532 לוקח זמן מועט עד של ארבע שנים שאבק דק מכסה את כל אזור הים התיכון, מזג אוויר משתנה לקיפאון נוכח האבק של התפרצות הר הגעש דווקא באזור של החצי כדור הדרומי, משהו שמזכיר חורף גרעיני, חוסר יציבות באירופה, מלחמה במזרח הרחוק כמו גל גדול של הרס שוטף את הכדור ויוצר חוסר שקט, פריסה גדולה של דתות (למשל יפן מגלה את הבודהיזם) בהמשך קרבות ברומא..זוכרים את הפעם הקודמת של רומא? כאן מותקפת על ידי ברברים ונהרסת.. פיצולה של רומא והריסתה מאפשר לחלק המזרחי (ביזנטיון) לקום ולהתעצם ולמעשה בשלב זה מתחילה האימפריה הביזנטית למלא את החלל שהאימפריה הרומית הותירה, פלאוויוס פטרוס סאבטיוס איוסטיניאנוס, הידוע יותר בתור יוסטיניאנוס הראשון החל את שלטונו עם פלוטו בגדי והוא היה אחד השליטים החשובים של האימפריה הביזנטית וידוע בעיקר בזכות הרפורמה שערך בקוד החוקים הביזנטי (פלוטו בגדי)ובזכות ההתפשטות הביזנטית שהגיעה לשיאה תחת שלטונו. הוא נמנה עם קדושי הכנסייה האורתודוקסית (הגוון הנוסף של מלך ואלוה, קדוש ונושא נס בכוח האלוהי של הכנסייה) ימים אלה מזוהים גם עם מותו של ארתור, מלך ואגדה ולא בכדי שימים אלה מתיישבים עם פלוטו בגדי.

פלוטו ממשיך את מעגלו ומגיע לגדי בפעם הבאה ב- 778 והימים הם ימי קארל הגדול ומה חדש? קארל הגדול הוכתר על ידי האפיפיור לקיסר האימפריה הרומית הקדושה, שוב, ערוב מעניין של כוח ועוצמה של מדינה ודת, שמו: קארל הראשון או קארל הגודל מרמז לא מעט על פלוטו בגדי וכמובן במקביל פועלו, מטרות, אמביציה וכוח שמביאים לעוצמה ושליטה על ממלכה שהשתרעה על רוב מערב אירופה. נקודות נוספות המאפיינות את פלוטו בגדי, ניהול: קארל הגדול ניהל את הקיסרות על ידי רוזנים שקיבלו קרקעות תמורת שירותם בצבא וניהול האדמות שבבעלותם. יחסים אלו בין הקיסר למקבלי הקרקעות שכונו ‘”ואסלים מלאכותיים” נחשבים לבסיס של הפאודליזם (למעשה מדובר בפאודליות הקלסית). במקביל סוגיית החינוך: קארל הגדול עודד התעוררות תרבותית בהקימו בתי ספר ליד המנזרים, הפצת ספר דרשות לחינוך העם והנהגת סדר תפילה אחיד ברחבי האימפריה. התעצמות אימפריה אחת באירופה ומצד שני התעצמות השושלת האסלאמית: בית עבאס. הגישה שונה ואלוהים נקרא בשם אחר, אך למרות השוני יש דמיון, בסמכויות רוחניות, צבאיות ופוליטיות והמון כוח! למעשה במקביל לאימפריה הביזנטית במערב אירופה, האיסלם מתפשט במקביל על פני צפון אפריקה ועד ספרד ומכיוון אחר דרך פרס ועד הודו.

ההיסטוריה ממשיכה והפעם הבאה שאנו פוגשים את פלוטו בגדי: 1024 ופוגשים כמה מקורות כוח חדשים במשחק: בית קחברידזה היו משפחת אצולה גאורגית בימי הביניים ששלטו על המחוזות ההיסטוריים רצ’ה ולצ’חומי, שוב אותו מודל של עוצמה של משפחה, מקום המהווה מקור של כוח ועוצמה, שושלת המתחברת לכוח דתי ויוצרת אמירה חזקה ועמה עוצמה וכוח.

במקביל סנצ’ו השלישי מלך נווארה נפטר ועם מותו מוקמת ממלכת אָרָאגוֹן כישות עצמאית, כדאי לראות שאראגון הייתה אחד הכוחות הבולטים בספרד של ימי הביניים. מרוזנות פיאודלית קטנה במאה ה-9 לספירה הפכה אראגון לשליטה של חבל אראגון במאה ה-12, ומאוחר יותר, לאחר איחודה עם קטלוניה, לכוח צבאי משמעותי באגן הים התיכון. במקביל גילוי חשוב: המצאת הדפוס בסין בשנות הארבעים של המאה ה-11 ממש לכשפלוטו מסיים את מהלכו בגדי, יש את הכלים לתעד את ההיסטוריה:) ושוב אלמנט פלוטו בגדי: חקיקה בסלע ולא הטבעת עקבות בחול..

אנו ממשיכים עם ההיסטוריה לפגוש את פלוטו בגדי ב- 1270 , השושלת הסולומונית עלתה לשלטון באתיופיה כאשר יקונו אמלאכ הדיח את המלך האחרון של שושלת הזאגווה, על פי המסורת הנוצרית מלך זה קיים ברית הדוקה עם טקלה היימנות שהיה ראש הכנסייה באתיופיה וזה האחרון סיפק לו את הלגיטימציה למהפך הפוליטי וקבלת השלטון. משתפס יקונו אמלאכ את השלטון הוא העניק בתמורה לכך לכנסייה את הבעלות על שליש מהאדמות באתיופיה…שוב אותן סוגיות מעניינות של פלוטו בגדי וכאן נכנס עוד תבלין: אדמות, שושלת זאת יצרה את תור הזהב באתיופיה שהמשיך מאות שנים, במקביל שושלתנוספת: פדרו השלישי, מלך אראגון כובש את סיציליה זמן קצר אחרי שמקום אחר בכפר הגלובלי מתחולל קרב איתנים: קרב יאמן המביא לסופה של שושלת סון באימפריה המונגולית ועלייתה לשלטון של שושלת יואן בראשות קובלאי חאן (נכדו של ג’ינגס חאן) שימו לב למוטיבים החוזרים של פלוטו בגדי בסיפורו של קובלאי חאן: שלטונו השתרע על מונגוליה ועל סין. האימפריה שגשגה בתקופתו, והוא הרחיב את גבולותיה, כשהישגו הבולט ביותר היה כיבושה של סין וסיפוחה לתחומי האימפריה, אשר הושלם בשנת 1279 (פלוטו יוצא מגדי ב- 1287) הוא תמך בתרבות הסינית, בה גילה עניין עוד מגיל צעיר, ופעל לקידומה. הוא שיקם מבני ציבור, פיתח והרחיב דרכים, בנה את התעלה הגדולה והנהיג את השימוש בשטרות כסף. בהשפעת התרבות הסינית קיבל על עצמו את הדת הבודהיסטית, אבל גילה סובלנות גם כלפי דתות אחרות, ואף הניח למיסיונרים נוצריים להגיע לסין על מנת להפיץ את דתם.

ההיסטוריה ממשיכה ופלוט מגיע לגדי בפעם הבאה ב- 1516 וכאן אנו פוגשים את הרפורמציה הפרוטסטנטית, הרפורמה הפרוטסטנטית הייתה תנועה שקראה לשינוי ערכי ומוסדי בכנסייה הרומאית הקתולית עם כניסת פלוטו לגדי ומיסוד בפלוטו בדלי, התנועה הביאה למעשה לפיצול בעולם הנוצרי וייסוד של מוסדות חדשים, שהחשובים בהם הם הנצרות הפרוטסטנטית, הכנסיות הרפורמיות, והאנבפטיסטים. היא גם הביאה לרפורמציה נגדית בתוך הכנסייה הקתולית. את החזית העיקרית של הרפורמציה, בתחילתה, הוביל נזיר אוגוסטיני גרמני בשם מרטין לותר, שפרסם בשנת 1517 את ’95 התזות’ שלו, בהן האשים את הכנסייה בשחיתות ובניוון תאולוגי ומוסרי, הקולות אמנם נשמעים שונים, אך האנרגיה אותה אנרגיה, מפכה בשלטון הכוח ושינוי גורף של השיטה דרך פיצולה לשורשים ברורים וממוקדים הנשענים על ערכים ראשוניים. תקופה זאת ניתן להגדיר כרפורמה רדיקלית כשפועלים חסרי השכלה מהגרים מכפרים לערים , מאמצים את האופציה התאולוגית הרדיקלית ביותר שנפתחה בעקבות המפכה הדתית ומכאן מסקנות הגורפות בכל הנוגע למוסר, עבודה, תנאי העסקה, או במילים פשוטות: קפיטליזם, כתוצאה, כמעט בכל ארץ באירופה היו מרדי איכרים כושלים, שמונעים על ידי רעיונות דתיים ומבוצעים על פי דוקטרינה דתית. מרד האיכרים בהונגריה (1514), המרד כנגד קרל החמישי בספרד (1520), חוסר שביעות הרצון של המעמדות הנמוכים בצרפת בשל המסים הגבוהים שהפיל עליהם לואי האחד עשר, והאגודות הסודיות שסללו את הדרך למרד הגדול של המעמדות הנמוכים בגרמניה (1524), מראים כי הבעיות לא היו מוגבלות לארץ אירופאית אחת. למעשה הכוח של המעמד הנמוך עולה וכאן נקודת מפתח חשובה במהות של פלוטו בגדי. באנגליה האופי השונה של הרפורמציה האנגלית מגיע בגלל הצרכים הפוליטיים של הנרי השמיני. אמנם הנרי היה קתולי מאמין, היה זו מועיל מבחינתו להתנתק מהאפיפיור ולהחליף אותו בכתר האנגלי. חוק העליונות (Act of Supermacy) הציב את הנרי בראש הכנסייה ב1534. זמן זה יצר את התשתית למדיניות פירוק המנזרים ופולחנות הקדושים. כמויות עצומות של רכוש וקרקע כנסייתי עבור לידי הכתר ולבסוף לידי מעמד האצילים, מהפכות פוליטיות, דתיות, חברתיות ושוב אלמנט הכוח העוצמה, אנו ממשיכים לכריסטופר קולומבוס שמגלה בזמן זה את האיים הקאריביים (בעקבות גילוי זה התעורר התיאבון לגילויים נוספים: יבשת אמריקה). בכך החל תור הזהב של ספרד הנוצרית, עת האימפריה הספרדית התפשטה על מרבית אמריקה הדרומית והמרכזית, על חלק מהאיים הקאריביים ועל דרומה של אמריקה הצפונית. ספרד שעיבדה את תושביה המקוריים של אמריקה וביססה בארץ החדשה את האימפריה שלה, בהתאם לחוזה טורדסיאס משנת1494 שחילק את העולם החדש בין ספרד ופורטוגל. במשך השנים הבאות שלטה ספרד באמצעות ירושות שונות של מלכיה על ארצות השפלה ואיטליה, ושוב, מיותר לציין ההשתלטות שלאחר מכן כשספרד סופחת את האיים הקנאריים ולאחר מכן יוצרת מעורבות נחרצת באמריקה הדרומית ובחלק הדרומי של אמריקה הצפונית, במקביל אנו רואים השתלטות של אירופאים על אינדונזיה, בקצור ההיסטוריה חוזרת, אמנם פנים שונות לה ביחס להתפתחות האנשות, אך האנרגיה ממשיכה ופועלת באותו אופן (רק צורה מעט שונה).

בפעם הבאה שאנו פוגשים את פלוטו בגדי 1762 במונחים חברתיים, פוליטיים ותרבותיים, שינוים עוצמתיים שהחלו קצת לפני שפלוטו נכנס לגדי, במותו של המלך לואי ה- 14 ויצרו מציאות חדשה עם המהפכה הצרפתית (פלוטו בגדי יוצר את התשתית והביצוע כשפלוטו מגיע לדלי)המעצמות האירופיות העיקריות באותה תקופה היו: אוסטריה, בריטניה, פרוסיה, צרפת והאימפריה הרוסית. ומי שמלך באתן מעצמות היו המלכים הנאורים שהבדילו את עצמם ממלכים מסורתיים בדרך בה שלטו. הם אמצו את רעיונות הנאורות, ובעיקר את עקרון הרציונליזם, והשתמשו בהם בממלכתם. הם אפשרו סובלנות דתית, חופש ביטוי ואת הזכות להחזיק ברכוש פרטי. רבים טיפחו את האומנויות, המדעים והחינוך. מעל הכול, אסור היה להם להיות שרירותיים בחוקיהם; והם היו חייבים לציית לחוקים ולאכוף אותם בצורה שווה על כל נתיניהם, שנים אלה יצרו למעשה את השינויים ותהליכים שהולידו את מדינת הלאום המודרנית. בצרפת אנו מזהים מרידות מרובות שזעזעו – באופן חסר תקדים – את יסודותיה של המערכת הפאודלית אשר שלטה בחברה ובכלכלה האירופית יותר מאלף שנים. עידן הנאורות מגיע בזמן זה לשיאים חדשים שהוא מאיים על ההגמוניה המסורתית של התאולוגיה. עלייתן של אומות כאוסטריה, פרוסיה ורוסיה ערערה את מאזן הכוחות המסורתי במערב אירופה, ויצרה תחרות חדשה מול צרפת, אנגליה וספרד.

במקביל אנו מזהים את ניצני המהפכה התעשייתית, מהפכה זאת הייתה תהליך שהביא לשינוי מהותי בסדרי החיים החברתיים, הכלכליים והתרבותיים באירופה. התפתחות חשובה נוספת הייתה עלייתם של מרכזים חילוניים-תרבותיים חדשים בפריז ובווינה, שהקרינו על היבשת כולה. במקביל, מושבות קולוניאליסטיות חדשות הוקמו ברחבי הכפר הגלובלי, לדוגמה: בריטניה מתחלה את שלטונה בהודו (מושבה קולוניאליסטית). כשכיוון הפוך מתרחש בצפון אמריקה: שחרור מכבלי מעצמות האם האירופיות: למעשה התסיסה החלה על רקע הטלת מסים על ידי השלטון הבריטי מבלי לתת ייצוג פוליטי נאות לאנשי המושבות. המצב הגיע לרתיחה בשנות ה-70 של המאה, עם טבח בוסטון (1770) ומסיבת התה של בוסטון (1773). המושבות התארגנו במסגרת הקונגרס הקונטיננטלי (החל מ- 1774), וב-1775 הקימו את הצבא הקונטיננטלי, העמידו בראשותו את ג’ורג’ וושינגטון, ופתחו במלחמת העצמאות האמריקאית. במהלך המלחמה, ב4 ביולי 1776, נחתמה בפילדלפיה הכרזת העצמאות של ארצות הברית. חשוב: באירופה בעיקר, (ערש התרבות), אי אפשר שלא לציין עניינים של תרבות ואומנות שכן אלה מתחילים להתבסס באופן שונה ולשירות שונה, בשל השינויים הגורפים במבנה לאומי, מדיני, דתי, תרבותי, כלכלי, פוליטי ו.. תקופה זאת מסמלת את ראשית כהשפעתן של התרבות, האמנות, והמוזיקה האירופית על שאר העולם. עידן המוזיקה הקלסית שולט בכיפה, ואילו זרמי האמנות המקובלים הם הרוקוקו והניאו-קלסיציזם. ומלכים: באנגליה עולה לשלטון ג’ורג’ השלישי, ג’ורג’, בניגוד לקודמיו, היה בריטי יותר מאשר גרמני והבדיל בין ענייני בריטניה לענייני הנובר, (שבה לא ביקר כל ימי חייו). ג’ורג’ היה אהוב על בני עמו, שכינוהו, “ג’ורג’ האיכר”, ג’ורג’ הקים משפחה ענקית (שבטים קטנים זה אלמנט נוסף שכדאי לראות) גו’רג’ נעזר בשפע של יועצים ורובם נושאי משרות דתיות, ג’ורג’ החליף את ראשי הממשלה אם לא התאימו לצרכיו ולצורכי העם כפי שתפס, לדוגמה: ויליאם פיט האב פוטר בשנת 1763, בשל מדיניותו, שהתנגדה לשלום עם צרפת, דבר שהמלך רצה. ולסיום רעידת אדמה קטלנית ב- 1775 שלא רק הרעידה את פורטוגל, אלא גלי הדף הרעידו את כל אירופה וכמו שיצרו זאת ברבדים הארציים כך גם בכל הנוגע לאמונה ותפיסה של מה נכון וראלי.

והפעם הבאה שפלוטו יכנס לגדי ינואר 2008 ולקראת מעבר זה נכתבה כל הסדרה.. סביר להניח שכעת מי שקורא יכול כבר לזהות אי אלו דברים מוכרים, ומי שלא..ימים יגידו:)

כתיבת תגובה

דילוג לתוכן